خانه - لپ تاپ Laptop - راهنمای خرید لپ تاپ - راهنمای خرید فن لپ تاپ (کول پد )

راهنمای خرید فن لپ تاپ (کول پد )

اگر زیاد وقت خود را صرف بازی های هیجان انگیز یا فیس بوک می کنید و بفکر سلامتی خود نیستید حداقل بفکر سلامتی لپ تاپ تان باشید !

راهنمای خرید فن لپ تاپ (کول پد )
راهنمای خرید فن لپ تاپ (کول پد )

اکثر لپ تاپ ها برای ساعات طولانی و بصورت متوالی برای کارهایی نظیر بازی ، کار، وبگردی و یا شبکه های اجتماعی مورد استفاده قرار می گیرند در حالی که کارکرد طولانی مدت می تواند برای لپ تاپ بسیار مضر و خطرناک باشد و مهمترین عنصر دخیل در کاهش سلامت فیریکی لپ تاپ حرارت بالای لپ تاپ بعلت کار سنگین یا مداوم است .

درست است که همه لپ تاپ ها فن داخلی دارند و درمواقعی که حرارت دستگاه بالا می رود بطور خودکار وارد عمل می شوند امااین فن ها پاسخگوی نیاز لپ تاپ در طولانی مدت نیستند و پس از مدتی خود نیز ممکن است بر اثر کارکرد زیاد دچار مشکل شوند و در صورتی که حرارت لپ تاپ از حد معمول فراتر رود موجب تخریب و کاهش طول عمر سخت افزار ، مخصوصا باتری دستگاه می شود.
یکی از بهترین راه های کاهش حرارت لپ تاپ استفاده از فن لپ تاپ با کول پد است . این فن ها شبیه یک میز کوچک در زیر لپ تاپ قرار می گیرند و معمولا سبک و قابل حمل هستند .

 

 

اما یک فن خنک کننده لپ تاپ مناسب چه ویژگی هایی دارد ؟

یک فن لپ تاپ باید سبک و باریک باشد و براحتی بتوان از آن بر روی پاها و میز استفاده کرد همینطور فن های استاندارد معمولا شیب خفیفی به جلو دارند تاارتفاع محل قرار گیری دستان شما را از روی میز کاهش دهند .
ثابت شده است که کول پدهای با دو فن مجزا بهتر از کول پدهای تک فنه کار می کنند چرا که هوا را بهتر به جربان می اندازند چرا که گرمای زیر لپ تاپ بطور مداوم در حال تهویه است . برخی فن های لپ تاپ دارای سرعت چرخش قابل تنطیم هستند اما این امکان بیشتر از اینکه یک ضرورت باشد یک جایزه است !
در زمان خرید اطمینان حاصل کنید که فن لپ تاپ شما دارای صدا و نویز نباشد و کاملا بی صدا کار کند و به یاد داشته باشید این نکته بسیار مهم است .
فن های خنک کننده لپ تاپ معمولا برق خود را از پورت USB لپ تاپ دربافت می کنند و یک فن لپ تاپ خوب دارای چند پورت خروجی اضافه برای اتصال دستگاه های اضافی مثل فلش مموری و کارت ریدر به لپ تاپ است .
در هنگام خرید حتما به اندازه کول پدی که قصد خرید آن را دارید توجه کنید زیرا باید با ابعاد لپ تاپتان متناسب باشد بیشتر برند های کول پد ادعا می کنند که محصول آنها لپ تاپ های 17 اینچی را هم بخوبی ساپورت می کند اما این کول پدها در واقع بهترین عملکرد را برای لپ تاپ های 12 تا 15 اینچی ارائه می دهند . نحوه قرار گرفتن لپ تاپ روی فن هم مورد دیگری است که باید به آن توجه کنید بطوری که هوا براحتی بتواند در زیر لپ تاپ جریان پیدا کند .
توجه داشته باشید که اگر لپ تاپ خود را بر روی زانوان خود بکار می برید فن لپ تاپتان باید به اندازه کافی محکم باشد تا اسیبی به فن و لپ تاپتان وارد نشود و شما هم بیشتر احساس راحتی داشته باشید اما این گزینه در مورد استفاده از لپ تاپ روی میز چندان مهم نیست .

راهنمای خرید فن لپ تاپ (کول پد )
راهنمای خرید فن لپ تاپ (کول پد )

بهترین فن های لپ تاپ سبک و بادوام هستند بطوری که در مسافرت و جابجایی هم بهترین عملکرد را داشته دارند، یک فن لپ تاپی خوب از جنس پلاستیک با کیفیت می تواند یک انتخاب خوب باشد اما فن های باکیفیت و بادوام تر معمولا از جنس آلومینیوم یا آلیاژ هایی از دیگر فلزات هستند .
ارتفاع قابل تنظیم و ایجاد فضای اضافی برای فن می تواند کمک کند تا هوای گرم راحت تر از لپ تاپ دور شود ، همچنین استفاده از مواد قابل تنفس مانند نئوپرن در طراحی وساخت کول پد می تواند به کارایی فن و خنک شدن بیشتر لپ تاپ کمک شایانی کند .

در ضمن اگر نخواستید برای تامین برق فن لپ تاپ از پورت USB لپ تاپتان استفاده کنید فن هایی وجود دارند که با باتری کار می کنند و حتی یک راه حل بهتر استفاده از آداپتورهای 5 ولتی AC به USB است .

در آخر اگر می خواهید ببینید که آیا لپ تاپ شما به اندازه کافی خنک است یا نه کافی است دست خود را بر روی صفحه کیبرد دستگاه قرار دهید و سعی کنید گرمای آن را حس کنید اگر حرارتی حس کردید که قابل توجه است دمای لپ تاپ شما بالاست همچنین روشن ماندن طولانی مدت فن داخلی لپ تاپ خود دلیلی بربالا بودن حرارت لپ تاپ شماست .

همچنین ببینید

لپ تاپ تبلت ASUS Transformer Book TX300 - بهترین لپ تاپ تبلت هیبرید ویندوز 8

بهترین لپ تاپ های ایسوس ASUS موجود در بازار

بهترین لپ تاپ های ایسوس ASUS بر اساس کاربرد   طی دو سال اخیر ایسوس …

3 نظر

  1. با عرض سلام و خسته نباشید . به نظر شما چه کول پدی برای لپ تاپ مدل asus n550 jv که دو فن زیر لپ تاپ داره مناسب تره ؟
    با تشکر

    • @ علی منصوری
      بهتره کول پد شما هم دو فن داشته باشه
      این فن داخلی هست که هوای گرم رو میتونه از لپ تاپ به بیرون منتقل کنه فن های داخل لپ تاپ جریان هوا رو از زیر لپ تاپ می مکن و از کنار به بیرون منتقل می کنند کول پدها تنها به انتقال بیشتر هوای تازه به داخل کمک می کنند پس باید به فن داخلی کمک بشه که هوای تازه بیشتری دریافت کنه نه اینکه مانع دریافت هوا توسط فن داخلی بشیم فن هایی که هوای گرم رو خارج می کنند هم مفیدند اما فضای کافی زیر لپ تاپ باید وجود داشته باشه تا هوای تازه وارد بشه

  2. با عرض سلام و خسته نباشید مجدد . ببخشید لپ تاپ هایی که دوتا فن زیرشون دارن ، به نظر شما باید از کول پدهایی استفاده بشه که هوای گرم رو از لپ تاپ به بیرون منتقل میکنند یا هوای تازه رو از زیر به لپ تاپ منتقل میکنند .
    با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید